Evlenilmesi Harâm ve Helâl Olanlarla İlgili Bazı Suâl ve Cevaplar
Hâtırlıyacağınız üzere, geçen haftaki iki makâlemizde, “Süt Bankası” ve “Kendileriyle Evlenilmesi Harâm Olan Kimseler” konularını işlemiştik. Bu vesîleyle, www.dinimizislam.com sitesine girip konuyu araştırırken, orada konumuzla alâkalı çok önemli başka suâl ve cevaplara da rast geldim. Bugüne kadar 150 milyona yakın insanın girdiği çok geniş bir portal olan bu siteden istifâde, herkese açık ve serbest olduğu için, ben de orada konumuzla ilgili olan, geçen hafta yazdıklarımız dışında, diğer bazı suâl ve cevapları da burada nakletmek istedim. [Sizin de takip ettiğiniz gibi, bugüne kadar yazdığımız makâlelerimizde, bu tarzı (ya’nî suâl-cevâb sistemini) ilk defa uygulayacağız. Bunun, konunun daha iyi anlaşılmasına yardımcı olacağını ümîd ediyorum.]
Suâl: Bir erkeğe, hanımı mahrem midir, yoksa nâ-mahrem midir?
Cevap: Mahrem, nikâh düşmeyen, evlenmesi harâm olan demektir. Hala, teyze gibi evlenilmesi harâm olan kadınlara mahrem denir.
Nâ-mahrem, yabancı, nikâh düşen demektir. Evlenilmesi harâm olmayanlar, başkalarının hanımları ve bütün yabancı kadınlar nâ-mahremdir.
Bir erkeğin hanımı, onun mahremi olmadığı gibi, nâ-mahremi de değildir. Onun nikâhlısı, ya’nî helâlidir.
Suâl: İki kız kardeşle aynı anda evlenmek câiz mi?
Cevap: Câiz değildir. Câiz demek âyeti inkâr olur. Harâma helâl demiş olur. Kendi kız kardeşi ile evlenenin durumu da aynıdır. Annesi ile evlenenin durumu da aynıdır. Anne ile, kardeş ile evlenmek câiz diyen kimse, Allah’ın bildirdiği âyeti inkâr etmiş olur. Harâma helâl demiş olur. Meşhûr bir harâma helâl diyen de kâfir olur.
Kur’ân-ı kerîmde meâlen buyurulmuştur ki:
“Analarınız, kızlarınız, bacılarınız, halalarınız, teyzeleriniz, kardeşlerinizin kızları, bacılarınızın kızları, sizi emziren sütanneleriniz, sütkardeşleriniz, karılarınızın anneleri, öz oğullarınızın eşleri ve iki kız kardeşi bir arada alarak evlenmek, size harâm kılındı.” [Nisâ, 23]
Suâl: “Kuzen”lerle evlenmek câiz midir?
Cevâp: “Kuzen”den kastınız amca, dayı, hala ve teyze çocukları ise, hepsi ile evlenmek câizdir. Fakat tenzîhen mekrûhtur. Yeğene de “kuzen” denebiliyor. Onlarla evlenilmez.
Suâl: Üvey oğlun hanımı mahrem mi?
Cevap: Mahrem değildir. Yabancıdır.
Suâl: Bir babanın üvey kızı, kendi öz kızı gibi mahrem midir?
Cevap: Evet.
Suâl: Üvey kızın kızı da mahrem mi?
Cevap: Evet.
Suâl: Annemin üvey annesi bana ve babama yabancı kadın mıdır?
Cevâp: Evet yabancı kadındır.
Suâl: Benim amcam hanımıma yabancı erkek hükmünde midir?
Cevâp: Evet, yabancı erkek hükmündedir.
Suâl: Benim üvey babam, hanımıma yabancı mı?
Cevap: Evet.
Suâl: Gelin, insanın kendi kızı gibi midir? Nerelerine bakmak câiz, nerelerine bakmak câiz değildir?
Cevap: Gelin, insanın kendi öz kızı gibidir. Kızının nerelerine bakılması câiz ise, gelinin de aynı yerlerine bakmak câizdir. Erkek, nikâhla alması ebedî harâm olan 18 kadının, meselâ annesinin, kızının ve gelininin saçına, yüzüne, gerdanına, kollarına, dizden aşağı bacağına, şehvetten emîn ise, bakabilir. Göğüslerine, koltuk ve yanlarına [böğürlerine], uyluk ve dizlerine ve sırtına bakamaz. (Bedâyi)
Suâl: Bir kadın, mürted amcanın yanında başı açık oturabilir mi?
Cevap: Hayır.
Suâl: Gayr-i müslim kardeş, gayr-i müslim kayınpeder, mürted amca, mürted dayı yabancı sayılır mı?
Cevap: Evet.
Suâl: Kayınvâlidenin annesi de, kayınvâlide gibi mahrem mi?
Cevap: Evet.
Suâl: Kardeş torunu mahrem mi?
Cevap: Evet.
Suâl: Erkeğe göre, annesinin veya babasının teyzesi ve halası kendisine nâ-mahrem midir? Kadına göre de, annesinin veya babasının dayısı ve amcası kendisine nâ-mahrem midir?
Cevap: Erkeğe göre, kendi teyzesi ve halası gibidir, yabancı değildir. Kadına göre de, kendi dayısı ve amcası gibidir, yabancı değildir. Ya’nî nâ-mahrem değil, mahremdir.
Suâl: Damadımın yanında başı açık durabilir miyim?
Cevap: Kayınvâlide, aynen anne gibidir. Başınız açık, kollarınız açık, diz kapağınızdan altı ya’nî bacaklarınız açık olarak damadınızın yanında durabilirsiniz. Hiç mahzûru olmaz. Ancak genç iseniz, fazla açık durmanız iyi olmaz.
Suâl: Kaç yaşındaki kadına ihtiyâr kadın denir?
Cevap: 55 yaşından büyük olana âyise [ihtiyâr kadın] denir.
Suâl: Bir kadını kendim, kızını da oğlum için almam câiz mi?
Cevap: Evet.
Suâl: Nikâhlısını, halvet olmadan boşayan erkek, bu kadının kızı ile evlenmesi câiz mi?
Cevap: Evet.
Suâl: 16 yaşında bâliğ olmayan, bâliğ hükmünde midir?
Cevap: Evet.
[Biz, ileride, inşâallah, sütkardeşliği konusunu tekrâr ele almak istiyoruz. Bu konularla ilgili olarak daha geniş bilgi almayı arzû edenler, yukarıda adresini verdiğimiz siteye mürâcaat edebilirler.]